من حتی با زبان رسمی« فارسی » درایران هم مشکل دارم

منتشرشده: سپتامبر 23, 2012 در Uncategorized

http://www.facebook.com/mahnaz.hedayati.9

من حتی با زبان رسمی« فارسی » درایران هم مشکل دارم 
وقتی زبان بین المللی زبان انگلیسی هست 
چرا نباید در سرتاسر ایران 
به زبان انگلیسی صحبت کرد و ننوشت ؟
من از زبان فارسی خسته شده ام 

به چه دردم میخورد این زبان فارسی ؟ 
یا ترکی یا کردی یا عربی یا بلوچی ؟
دراین جهان پهناور که احتیاج به فراگیری علم و فنون به روز است این زبان فارسی که زبان من است چه دردی ازمن دوا میکند ؟ 
حال شما دنبال « احیا کردن » زبان های دیگردرایران هستید ؟
من به دنبال زبان انگلیسی در جهان هستم 
تا بتوانم در این دنیای عجیب تکنولوژی و مهاجرت های جهانی گلیمم را ازآب بیرون بکشم
تا بتوانم با دنیای انسان ها « گفتگو » کنم 
بی آنکه تحقیر شوم ازاینکه نتوانم به راحتی با آنها صحبت کنم 
بیایید به دنبال « رسمی کردن زبان انگلیسی » به جای فارسی ترکی کردی عربی و دیگر زبان ها در فردای ایران آزاد و دمکراتیک خود باشیم
« من از زبان فارسی خسته شده ام » 
به چه دردم می خورد این زبان فارسی یا ترکی یا کردی یا عربی ؟
وقتی دراین جهان پهناور نمی توانم 
با جهانیان آنطور که دلم می خواهد صحبت کنم وبی آموزم ؟
من از جهان خیلی عقب مانده ام 
چون زبانشان را نمی فهمم 
کاش مرا از کودکی با زبان جهانیان آشنا می کردند 
کاش مرا از کودکی با زبان جهانیان آشنا می کردند

مهناز هدایتی مهر ماه 1391 لندن
« زبان  مشترک انگلیسی میتواند تمامی قوم های ایرانی را درایران متحد کند 
و جای هیچ گونه اعتراض و بهانه ای باقی نگذارد » 
تمامیت ارضی ایران به جای خود که تغییر ناپذیر است
تاریخ هزاران ساله شاهنشاهی وغیرشاهنشاهی هم به جای خود 
که انکار ناپذیراست 
نژاد آریایی هم به جای خود که تمام ایرانی ها را آریایی زاده می پنداریم و بر افتخار عمومی و جهانی اش می افرائیم و از این بابت مفتخرخواهیم بود که عمیقا

آریایی زاده هستیم و خواهیم ماند
فردوسی وحافظ و سعدی ومولوی وخیام هم اشعارزیبای آنها  به زبان انگلیسی ترجمه خواهد شد  و روحشان نیز مطمئنا ازاین موضوع شاد خواهد شد
« زبان مشترک انگلیسی تنها زبانی ست که می تواند در یک پروسه طولانی مدت در بستر پذیرش جامعه ایرانی قرار بگیرد » 
« زبان رسمی انگلیسی می تواند تمامی قوم های ایرانی را درایران متحد کند 
و جای هیچ گونه اعتراض و بهانه ای باقی نگذارد » 
و پایانی برتمامی دلخوری های تبعیض آمیز زبانی و قومی در ایران باشد
« زبان انگلیسی می تواند دریچه ای به روی بی نهایت علم و تکنولوژی 
به روی ایرانی های محصور شده در فرهنگ دگماتیسم عصرحجر 
اما در عصر حاضر باشد 
که در حصار تیره اش دنیای روشنی ها را محبوس کرده است
و ای شکسته باد پنحره ای که به روی تاریکی گشوده میشود
و روشنایی را در خود به اسارت دیرینه صدها سال پیش برمی گرداند
و از رسیدن به صدها سال در بعد از این صدها سال اسارت ممانعت می کندمهناز هدایتی

http://www.kurdistanmedia.com/farsi/index.php?besh=dreje&id=2881

برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «حق خواندن به زبان مادری در ایران»

میلادی: 2012-09-22 – خورشیدی: 1391/07/01 سایز فونت: بزرگترکوچکتر


کوردستان مـــــــــیدیا: جمعیت حقوق بشر کردستان ایران-ژنو، یک کنفرانسی را تحت عنوان «حقوق خواندن به زبان مادری در ایران» برگزار نمود.

به گزارش کردستان میدیا، این کنفرانس همزمان با ٢١مین دوره نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

کنفرانس با سخنرانی «تیمور الیاسی» و «کارن پاکر» پیرامون بند ١٥ قانون اساسی ایران که راجع به زمان رسمی و اهمیت به زبان مادری در ایران است ، شروع شد.

سپس «صالح اکین» متخصص زبان در دانشگاه «روان» در فرانسه، یک بحث علمی مرتبط با سیاست ١٠٠ساله‌ی «اسیمیلاسیون» و نابودی زبان کُردی توسط حکومت‌های ایران، عراق، ترکیه و سوریه را ارائه داد.

2256.jpg

در ادمه «اوزجان یلماز» استاد دانشگاه در ژنو، پیرامون لهجه‌ی زازاکی بحث کرد و این لهجه را در خطر نابودی خواند و همچنین نقش ترکیه را در مورد نابودسازی زبان کُردی بیان کرد.

در قسمتی دیگر از کنفرانس، «ناصر بولادای» نماینده کنگره ایران فدرال درباره سیاست اسیمیلاسیون و شوینیزم حکومت‌های فارس برای نابودسازی زبان دیگر ملیت‌های ایران سخن گفت و سکوت نیروهای اپوزسیون فارس در این رابطه را محکوم نمود.

2255.jpg

«مارتینا تیریسوا» متخصص زبان در دانشگاه ژنو، در سخنان خود اهمیت به حفظ زبان ملیت‌های زیردست ایران را مورد بحث قرار داد و از سازمان‌های ملل‌متحد درخواست کرد که یک روش مناسب و سنجیده به منظور حفظ زبان ملیت‌های ستمدیده و تهدید شده ایران در پیش بگیرند.

اسپانسر این کنفرانس مجله‌ی «هاووڵاتی» بود.

پاسخی بگذارید

